ZEMIAKY – najdokonalejšie jedlo na svete

zemiaky vegan petra

Kto ma pozná a sleduje vie, že v rebríčku mojich obľúbených a aj v najväčšej miere konzumovaných jedál sú práve zemiaky. Prečo ich tak milujem a ako moju lásku podporuje aj veda priblížim v dnešnom článku.

Hovorí sa, že ľudia chcú počuť dobré správy o ich zlých zvykoch. Najčastejšie sa s tým stretávam pri rýchlo-diétach, ktoré nasľubujú, že možete pokračovať v jední napríklad mäsa, syra, sladkostí alebo veľkého množstva olejov. Zaobalia to do nejakej diéty ale k tomu dopíšu kopu restrikcií. No ľudom to nevadí lebo to ich obľúbené hriešne jedlo ostalo medzi povolenými. Tak to má napríklad keto či Atkinsonova diéta.

Preto som bola neskutočne rada keď som zistila, že zemiaky sú na tom inak. Že nie sú tým zlým čo si dáte len ak dodržíte iné obmedzenia. Zemiakov si práveže možete naložiť koľko chcete a jesť ich donekonečna bez výčitiek. Ja to tak robím roky rokúce! A veda mi dáva za pravdu.

Človek vďaka, ktorému som o tom na 100% presvedčená je doktor John McDougall. Jeden z mojich najobľúbenejších osobností na poli medicíny, ktorého prednášok mám napozerané na desiatky (možno aj stovky) hodín. A vždy sa k ním rada vraciam. Pridávam sem kratučké video kde hovorí práve o zemiakoch.

Potatoes: The perfect food – John McDougall MD – YouTube

Aby to nebolo len o mojich názoroch pridávam o zemiakoch zopár FAKTOV:

  • jeden zemiak obsahuje menej než 0,2 gramy tuku
  • čoho obsahujú veľa sú Bielkoviny 2,8 g, Vlákninu 2,8 g, Vodu – 72 g či sacharidy 20,5 g (v množstve 100g)
  • z vitamínov sú to A, B1, B3, B6, C alebo vitamín K a iné
  • z minerálov Draslík, Horčík, Vápnik, Selén či Železo…
  • majú protizápalové účinky
  • pomáhajú v redukcii hmotnosti (samozrejme ak ich nenaložíte do oleja)
  • podporujú správnu funkciu mozgu
zemiaky vegan petra

ZAUJÍMAVOSTI:

  • rok 2008 bol MEDZINÁRODNÝM ROKOM ZEMIAKOV
  • na ich pestovanie sa spotrebuje menej vody než na pestovanie ryže
  • v r.1928 v rámci výskumu 1 muž a 1 žena jedli po dobu 6 mesiacov len biele zemiaky s trochou korenia a občasným ovocím. Počas celého obdoba nepocítili potrebu zaradiť žiadne iné potraviny do jedálníčka.
  • Austrálčan Andrew Taylor nejedol po dobu jedného roka nič iné len zemiaky. Schudol 54 kg. Vyriešil si depresiu a mnoho zdravotných problémov. Svoju cestu zdokumentoval na YouTube kanáli Spud Fit.
  • medzi rokmi 1780 -1842 sa vďaka príchodu zemiakov na ich územie podarilo Írsku zdvojnásobiť svoju populáciu na 8 miliónov!
  • sú štvrtou najčastejšou konzumovanou potravinou sveta
  • majú potenciál vyriešiť klimatickú krízu nakoľko na menšej rozlohe dokážu vyprodukovať za veľmi krátky čas niekoľkonásobne viac úrody ako napríklad ryža či pšenica
  • pestujú sa v asi 130 krajinách sveta nakoľko sú veľmi nenáročnou plodinou

Za seba dodávam BONUSOVÉ POZNATKY:

  • chutia absolútne úžasne!!!!
  • môžte jesť obrovské porcie a neprejaví sa to na váhe – ja zjem pečených kľudne za plech a nechystám sa zmenšovať porcie 😄
  • najlepšie sú pečené v rúre do chrumkava nakrájané ako hranolky. Bez oleja, zasypané lahôdkovým droždím, čiernym korením a kurkumou.
  • sú lacné takže neskutočne šetria peniaze

Ak by mi niekto povedal, že si musím vybrať len jednu jedinú potravinu a tú jesť do konca života bez váhania by som odpovedala ZEMIAKY! Na svoj Instagram ich v príbehoch spomínam tak často, že mi už niekoľkokrát moji sledovatelia preposlali video alebo recept so zemiakmi so slovami, že si na mňa hneď spomenuli. Áno ja viem. Som Zemiaková Kráľovná. A veľmi ma to teší 🥰.

Pre inšpiráciu pripájam niekoľko svojich zemiakových obľúbencov. V poslednej dobe u mňa vyhrávajú pečené a ako príloha varený sladký hrášok.

zemiaky vegan
zemiaková polievka zemiaky
zemiaky grilované vegan
zemiaky vegan bataty

Vy si ich však môžete pripraviť na nespočetne veľa či už zdravších alebo nezdravších verziií. Vždy ide o to čo k nim pridáte. Takže ich benefity sa zvyšujú a znižujú v závislosti na prílohách a spôsoboch úpravy. Nezabúdajte, že okrem u nás najrozšírenejších bielych je dostupná veľká kopa ďalších druhov. Zemiaky sladké, oranžové – batáty, havajské zemiaky, dokonca aj také, ktoré sú celé modré.

Možete si ich uvariť, upiecť, vysmažiť, rozšľahať na kašu, použiť ich na prípravu halušiek, cestovín, sladkých knedlíkov. Uvariť si polievku či prívarok. Mať ich ako hlavný chod alebo ako prílohu. No zakaždým ako skvelý zdroj energie a zdroj zdraviu prospešných látok.

Ja sa na dnes lúčim. A verte, že vám pripravím ešte veľa článkov o mojich obľúbených potravinách. Dovtedy si možete v sekcii články prečítať ďalšie informácie a úvahy z rôznych smerov, ktoré som pre vás napísala.

Podeľ sa o článok

Vegan Petra

hi.

Odporúčané články

2 komentáre

  1. […] nemyslite si, že som nemala aj zemiaky. Mala. Ale tých som sa už nazdieľala až až tak som si dala v tomto článku pohov. […]

  2. […] farebné. A nie je možné nemilovať spôsob stravy kde vás ešte povzbudzujú aby ste jedli zemiaky, ktoré su mojou absolútne najobľúbenejšou potravinou pod […]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.