Santiago de Compostela – 100 km púte – čo potrebujete vedieť

Púť do Santiago de Compostela každoročne podstupujú tisícky ľudí. Možno aj desaťisícky. Je to cesta, ktorá vám dá spoznať vašu fyzickú aj mentálnu silu. Môžete ju ísť aj s náboženskýám účelom, so športovým, brať to ako osobnú výzvu či ako dovolenku. Čokoľvek si vyberiete je správne.

Keď moja kamarátka prišla s nápadom ísť na púť do Santiago de Compostela prvé mi naskočili v hlave obavy. Klasika. Človek nevie čo si má poriadne pod pojmom púť predstaviť. Nabehnú obavy z toho čo všetko si budem musieť kúpiť, ako drahé to bude, ako fyzicky náročné. Avšak rýchlo ma to prešlo keď som si začala čítať blogy a pozerať nejaké videá na youtube. A ani jeden z ľudí čo si camino de santiago prešli neľutovali. A teraz po absolvovaní môžem povedať, že ani ja neľutujem. Práve naopak. Som veľmi vďačná za to že som šla.

Upozorňujem, že článok bude naozaj dlhý ale oplatí sa čítať tomu čo to s púťou myslí vážne. Snažila som sa obsiahnuť v ňom každú oblasť čo by vás mohla zaujímať a aj priblížiť ako prebiehala tá naša cesta nech si môžete vytvoriť obrázok o tom čo vás čaká.

Dĺžka trasy

Dĺžka trasy ktorou pôjdete je len na vás. Do Santiaga vedie množstvo ciest so štarom zo Španielska, Portugalska aj Francúzska. Niektoré sú vnútrozemné, niektoré vedú popri oceáne. Niektoré trvajú aj tisíc kilometrov, niektoré 300, 250 atď. Je len na vás čo si zvolíte. Minimálna cesta ktorú ale musíte prejsť aby ste na konci získali certifikát pútnika je 100km. A to bola presne aj cesta ktorú sme si zvolili my s kamoškou.

Čo potrebujete aby ste dostali certifikát

Potrebujete si zaistiť Kredenciál. Je to preukaz pútnika do ktorého si zbierate počas putovania pečiatky na rôznych miestach v rámci trasy. Každý deň musíte nazbierať dve a nimi sa v Oficina de Acogida del Peregrino (úrade pre vydávanie certifikátov) na konci preukážete, že ste cestu naozaj šli. Pečiatky dávajú v auberge, hoteloch aj reštauráciách, kaviarniach, stánkoch či chrámoch po ceste. Musíte si ich ale pýtať. Miesto kde ich dávajú väčšinou spoznáte podľa bielej mušle, ktorá je znakom púte. Kredenciál si možete obejdnať aj pred cestou alebo kúpiť na vybraných miestach, v meste kde štartujete púť. My sme si ho kupovali v katedrále Terreiro da Sé v Porte.

kredenciál sntiago de compostela

Čo si zbaliť

Respektíve čo som si zbalila ja. Aj s popisom čo som nakoniec využila a nevyužila. A rozdelila som to podľa kategórií:

O B L E Č E N I E:

• Šiltovka – využitá každý deň. Najdôležitejšia súčasť výbavy
  • Kraťase 2x –jedny stačili – využila som ich na spanie
  • Cyklo kraťase 1x -využité každý deň
  • Funkčné priedušné tričko určené na šport s krátkym rukávom -využíté na maximum
  • Obyčajné tričko -využité na let
  • Tričko s dlhým rukávom-nevyužité vôbec
  • Tričko na spanie – využité
  • Botasky (priedušné) – využité na celé putovanie
  • Športové sandály – využíté po večeroch keď som chcela mať vyzuté botasky
  • Spodné prádlo a ponožky -počet na toľko koľko dní pôjdete -samozrejme využité
  • Dlhá tenká mikina -využité
  • Dlhé legíny – využité na let ale nie na túru
  • Športová podprsenka 2x -využila som len jednu
  • Bucket hat klobúčik -nevyužila som stačila šiltovka

V Ý B A V A :

• Spacák -záleží kde budete spať. Ja by som už nabudúce nebrala, do Auberge stačí tenká plachta na prikyrtie, do hotelu nepotrebujete nič
  • Batoh 35L – využité na maximum – kupovala som v Decathlone
  • Ladvinka – využité na maximum – tiež z Decathlonu
  • Powerbanka – využité ale nie nutne potrebné
  • Nabíjačka na mobil a sluchátka -využité
  • Rýchloschnúci uterák -využité
  • Pršiplášť (pláštenka) – nevyužité mali sme slniečko
  • Slnečné okuliare – využité
  • Nafukovací vankúšik – využité ale iba asi na pár hodín na letisku kde sme mali nočný prestup na ceste domov

K O Z M E T I K A a iné :

• Kefka a pasta – využité
  • Deodorant – využité
  • Opaľovací krém 50 faktor -využité každý deň
  • Leukoplasty -využité na maximum ešte sme dokupovali
  • Zicherky – využité na sušenie oblečenia na batohu a prepich pluzgierov
  • Šampón a sprchový gél  – využité
  • Malovátka -polovica nevyužitá, využila som len špirálu a trochu ceruzky na obočie
  • Sponky, gumičky a hrebeň -využité – každý deň som si zapletala vlasy
  • Dezinfekcia – využité – stačia aj dezinfekčné vlhčené obrúsky. Potrebné pri ošetrovaní pľuzgierov
  • Klieštiky alebo malé nožničky – využité na zádery
  • Papierové vreckovky – využité
  • Ibalgin – využité v dni keď bolo treba potlačiť bolesť nôh
  • Odličovač a odličovacie tampóniky -využité
  • Štuple do uší -využité pri chrápajúcich spolupútnikoch aj celkovo keď chcete spať v tichu

Samozrejme všetko záleží aj od toho v akú idete dobu. Dosť veľkú rolu hrá počasie. My sme šli v júli a mali extra slnečno každý jeden deň. Avšak pršiplášť by som si aj tak pribalila lebo človek nikdy nevie. Ak idete na trasu 100 km stačí vám málo oblečenia. V Auberge (hosteloch pre pútnikov) sú práčky ktoré využijete na prepratie. My sme to využili.

Ak idete na dlhšiu púť asi toho budete chcieť mať viac. Je to na vašom uvážení. Pamätajte si ale, že všetko čo si zabalíte budete nonstop nosiť na svojich pleciach. Môj batoh aj s jedlom a 1,5l fľašou vody mal tak 8-10 kg.

Za akú dobu sme cestu prešli

Povinných 100 km sme prešli za štyri dni. Pred touto dovolenkou to bol pre moju hlavu absolútne nepredstaviteľný extrém. Pôvodný plán bol prejsť trasu za 5 dní a teda každý deň dať 20 km. Nakoniec sme zistili, že zvládame viac.

Naša dovolenka nebola len putovanie do Santiago de Compostela. Chceli sme totiž ísť pôvodne portugalskú cestu popri oceáne. Pri pohľade na počet kilometrov sme vedeli, že to nemáme šancu za našich 6 dovolenkových dní prejsť. Trasa z PORTA trvá totiž okolo 280km. Preto sme zvolili prejsť si “iba” povinnú stovku.

No chceli sme vidieť aj oceán. A keď už oceán tak už aj Porto. Naša dovolenka teda nebola len čisto výpravná ale aj ozajstná dovolenková. Dali sme si celý deň v Porte v Portugalsku. Jeden deň putovania pri oceáne. A z mesta Vigo v Španielsku sme začali oficiálnu cestu.

Priebeh nášho putovania

• D E Ň : 0
  • oblasť okolo Praia do Barreiro , Portugalsko
  • prejdená trasa: 14 kilometrov

Aj keď sme vedeli, že tie kilometre ktoré prejdeme v Portugalsku sa nám do výsledku nezarátajú veľmi sme chceli vidieť oceán a pripraviť sa psychicky aj fyzicky na to čo nás čaká. Tak sme si dali jeden deň cesty extra. A oplatilo sa. Počasie bolo príjemné, od oceánu fúkalo, my sme skúsili aké to je kráčať po pútnej ceste s veľkým batohom na chrbte a užívať si výhľady. Chrbát bolí, plecia tiež, nohy tie sú na tom najhoršie ale hlava – hlava tá sa vám čistí a naberá nové rozhľady. A na to čo cestou človek uvidí môže použiť len starú dobrú frázu : krása strieda nádheru.

A aj napriek tomu, že po prejdení kopy kilometrov peši a dopravy sem k oceánu sme sa museli vracať autobusom naspäť do Porta a odtiaľ si brať diaľkový bus do Viga stálo nám to za to.

portugalsko camino
púť do santiago de compostela

Oficiálny začiatok: VIGO – Cieľ: Santiago de Compostela

• D E Ň : 1
  • Začiatok: Vigo, Španielsko – do cieľa ostáva 107 km
  • Koniec dňa: do cieľa ostáva 75 km

Ráno začalo kávou a raňajkami v meste. Potom už sme sa vybrali na putovanie. Šli sme podľa aplikácie Buen Camino kde sme sledovali našu trasu. V meste je značenie na budovách, vo výkladoch alebo na stĺpoch a šípky vám ukazujú cestu. Prvý kamenný stĺpik sme videli pri ukazovateli 93,46 km. Také kamenné stĺpiky nám potom robil spoločnosť úplne každý deň a orientovali sme sa podľa nich. Čísla na nich ukazovali koľko km sme od cieľovej rovinky – katedrály v Santiagu.

Tento deň bol extrémne náročný. Veľa stúpania a chodenia na kopce a z kopcov. Začiatok trasy bolo mesto a potom dlho len les a príroda. Pri kostolíku na lavičkách sme si urobili piknik. Stretli sme tam aj partičku štyroch Čechov ktorý oddychovali na iných lavičkách. Za prvý deň sme teda mali na konte skvelý pocit, prvé pľuzgiere, otlačené ramená z 10 kilových batohov na pleciach a extrémne veľa nádherných výhľadov.

vigo
púť do santiaga
  • D E Ň : 2
  • Začiatok dňa: do cieľa ostáva 75 km
  • Koniec dňa: do cieľa ostáva 52 km

Včera sme šli veľkú časť púte samé, dnes už sa to hemžilo veľkým množstvom pútnikov. Celý deň sme šli s niekým pred aj za nami. Šli jedinci, šli kamošky, šli páriky aj rodiny. Bolo krásne sledovať ako sa tí všetci ľudia naskupinkovali a šli za rovnakým cieľom. S každým koho na púti stretnete sa zdravíte hláškou “buen camino” pozdravom pútnikov, ktorý znamená šťastnú cestu.

Aj dnes bolo veľa stúpania ale časť bola prvú polku dňa takmer vkuse cez les a prírodu. Videli sme kone, ovce, kravy aj kozy na pastve. Z lesa a polí sme sa presunuli do mesta Pontevedra. Viedlo nás to historickým centrom. V katedrále uprostred neho sme si vzali pečiatku a šli ďalej. Za tento deň sme mali najviac pečiatok lebo v rámci toho lesa boli asi 4 stanovištia kde ich rozdávali.

Dnes sme mali v pláne prejsť len 20 kilometrov ale podľa včerajšieho úspechu 27 km se si to aj dnes predĺžili na viac. Ku koncu nám dochádzali sily ale praktizovali sme techniku, že keď nevládzeme alebo sa nám nechce dáme si sluchátka a pustíme hudbu. Tá nás trochu popoháňa a nohy idú aj keď nevládzu.

santiago de compostela
  • D E Ň : 3
  • Začiatok dňa: do cieľa ostáva 52 km
  • Koniec dňa: do cieľa ostáva 29 km

Dnešný deň bol najhorúcejší. Cesta cez otvorené priestranstvo kde na nás pálilo slnko. Šiltovku odporúčam úplne najviac z celej výbavy. Šlo sa veľa po rovinke ale zato po nie veľmi dobrom teréne. Na veľa miestach po asfalte či kameňoch. Výhľady boli ale nádherné. Príroda dnes veľmi podobná tej našej doma. S výnimkou toho, že tu sú nejaké tie citrónovníky, pomarančovníky, palmy a veľké kaktusy a extrémne ale extrémne veľa všade rastúceho papradia.

Dnes sme sa rozhodli zase ísť trošku za svoje hranice a prejsť o jedno mesto ďalej než sme mali v pláne keď sme ráno otvorili mapu. Celé to v konečnom dôsledku spôsobilo, že sme si cieľ príchodu splnili o deň skôr.

santiago de compostela
  • D E Ň : 4
  • Začiatok dňa: do cieľa ostáva 29 km
  • Koniec dňa: do cieľa ostáva 0 km !!!!

Večer na ubytovaní pred týmto dňom sme veľmi uvažovali ako poňať ten štvrtý. Či ho rozdeliť na dva alebo ho prejsť za jeden. Predstava prejst 20 km a nechať si 9 km na ďalší deň nám prišlo zbytočné. Vyšli sme o ôsmej ráno s plánom dojsť dnes do cieľa a robiť si časté pauzy. Kľudne aj hodinové, koľko ich budeme potrebovať. Keby sme mali doraziť aj o polnoci.

Väčšina cesty bola čo sa týka terénu príjemná. Až cesta tesne pred Santiagom nás zase hnala do kopcov a z nich. Najväčšia kríza bola medzi 14. a 10. kilometrom. Stanovili sme si 10. kilometer ako cieľ kedy dáme oddych. Počas neho sme nabrali síl a šli. Ďalšia dlhá pauza bola 8km pred cieľom. To sme si dali aj jedlo a posedeli na terase v jednom podniku. Do cieľa sme došli okolo šiestej večer a tam len sedeli pred katedrálou takmer bez slov.

Emócie radosti a toho fakt zadosťučinenia sme si vychutnali v plnej intenzite až na ďalší deň. Tento už sme nemali na to kapacitu.

Ubytovanie

Ubytovanie počas trasy si môžete rôzne naskladať. Buď si vyberiete Auberge –čo je hostel pre pútnikov, Hotel alebo ubytovanie u niekoho v dome – cez booking. My sme využili každú z možností.

V Auberge sme spali len jednu noc. Tam nás to vyšlo pre dve osoby 16 Eur. Dve noci počas putovania sme spali v hoteli. Raz sme platili za noc 55 a raz 51 eur. A raz sme spali v dome kde majiteľ ponúkal izby pútnikom. Mali sme jednu kúpeľnu pre dve izby. Tam nás noc dokopy vyšla na necelých 40 eur.

My sme si vyberali skôr hotely lebo prvú noc putovania sme chceli Auberge a mali zlú skúsenosť. V tej dedinke kde sme sa ocitli mali len jedno auberge a to za 36 eur za osobu lebo si do toho rátali aj večeru a bez nej to nešlo. Za 36 eur a ešte ste mali zdieľať izbu s ďalšími piatimi ľudmi -čo nám prišlo prehnané. To auberge čo sme našli na ďalší deň potom bolo za 8 eur na osobu ale zdieľali ste celé poschodie asi s dvadsiatimi ľuďmi – takže to bolo asi o šťastí a aj hľadaní.

Najdrahšie ubytovanie bolo v samotnom Santiagu. Tam sme vedeli, že určite chceme hotel aby sme s dobre vyspali po púti a hlavne na ďalší deň mohli nechať na recepcii batohy a chodiť len tak bez ničoho po vlastných. Aj keď s tými zničenými nohami to šlo veľmi pomaly. Tu stál najlacnejší hotel 112 eur. Toľko sme teda aj zaň dali.

Jedlo

Nedostatku jedla sa vôbec nemusíte obávať. V každom meste máte supermarkety, v menších dedinkách nejaké tie potraviny, po ceste sú rôzne bufety kde ponúkajú špeciálne jedlá pre pútnikov. V hoteloch si možete dať raňajky, v mestách ísť aj do reštaurácie. A pokiaľ sa predsalen obávate a chcete mať istotu aby vám nevyhladlo do lietadla si do batohu môžete jedlo zabaliť. Aj ja som si brala oriešky a rôzne druhy raw tyčiniek z domu. Plus ja som ešte vegánka a môžem povedať, že som nikde nehladovala. Takže ak máte akékoľvek stravovacie preferencie dá sa to skĺbiť.

Moje jedlo bolo hlavne ovocie, veľa zeleniny, avokáda, hummus, pečivo, ryžové chlebíčky, raw tyčinky a po ceste aj nejaké hranolky a šaláty. A veľa kávy.

Ako si nastaviť svoje ciele

Samozrejme tu je odoveď veľmi jednoduchá. Podľa svojich možností. Nepreceňovať sa ale ani nepodceňovať. Ak máte na putovanie čas kľudne si stanovte minimum koľko chcete za deň prejsť a ak zvládnete viac tak vám to potom na konci môže len pridať nejaký ten deň oddychu. Alebo čas spoznávať Santiago de Compostela. Ak vám nohy v cieli budú ešte slúžiť.

Nám napríklad moc neslúžili ale zvládli sme si ísť posedieť na raňajky, prejsť ku katedrále,tam sa odfotiť, vyzdvihnúť si certifikáty a nakoniec si ešte posedieť v reštaurácii na obede. A potom sme sa už zberali na letisko kde sme až do večera sedeli, oddychovali a čakali na let.

katedrála sntiago de compostela

Čo mi putovanie do Santiaga dalo?

Toto bude čisto subjektívny odsek. Nemôžem totiž predpovedať čo dá cesta vám. Mne ale dala veľa. Hlavne možnosť spoznať potenciál môjho tela. Že dokáže oveľa viac než ja som si o ňom myslela. Ukázalo mi to koľko sily a odhodlania v sebe mám. Že mám v sebe zabudované presvedčenia, ktoré nie vždy odrážajú skutočnosť. Keby mi niekto povedal, že za deň dokážem prejsť 20-29 kilometrov nikdy by som mu neverila. A tu to šlo.

Znova som si počas tejto cesty uvedomila ako milujem cestovanie a chcela by som to robiť častejšie. Cestovanie dáva človeku rozhľad, prináša nové impulzy a radosť do bežného života.

Púť vám dá aj pár nechcených vecí ako sú pľuzgiere a otlaky a veľmi vtipné opálenie podľa typu oblečenia ktoré si na putovanie zvolíte. No aj tak to stojí za to.

Teším sa keď mi napíšete čo dala táto cesta vám. Ak ste dočítali až sem a stále neviete či ísť alebo nie moja rada znie ROZHODNE ÍSŤ. Nič nestratíte a rozhodne veľa získate.

Inak potom podrobnejší opis celého putovania a nejaké dodatočné fotky nájdete na mojom Instagrame.

Ak máte otázky ohľadne púte a čohokoľvek s ňou spojeným kľudne sa pýtajte. Rada zodpoviem.

Podeľ sa o článok

One Reply to “Santiago de Compostela – 100 km púte – čo potrebujete vedieť”